FAQ

Waarschijnlijk heb je nog een hoop vragen rondom het verduurzamen van jouw gebouw.
Dat is niet zo gek, en je bent ook zeker niet de enige. Daarom vind je de meest gestelde vragen hieronder, met antwoorden natuurlijk.

Verduurzaming

Het hebben van de essentiële gebouwinformatie is de basis voor een succesvol project. Het belangrijkste hierin is inzicht in het huidige energieverbruik, de oppervlakte en het bouwjaar van het gebouw. Over het algemeen geldt dat meer informatie leidt tot betere business cases, dus aanvullende informatie zoals een MJOP is zeer waardevol.

Ja, ook wanneer je een beperkt budget hebt zijn er mogelijkheden om te verduurzamen. Zo bieden veel banken oplossingen binnen hypotheken, kan je een gesubsidieerde groenlening afsluiten of bepaalde maatregelen zelfs leasen. Wij zetten de voor- en nadelen van deze opties naast elkaar.

Wanneer je je gebouw verhuurt heeft de huurder vaak de meeste baten van de verduurzaming, namelijk een lagere energierekening. Dit wordt ook wel de split-incentive genoemd. Om toch tot een succesvolle business case voor de gebouweigenaar te komen kun je afspraken maken over het delen van de baten, bijvoorbeeld via de huurovereenkomst of een aparte servicevergoeding. Hiermee ontstaat een win-win situatie, ofwel shared-incentive.

Onze diensten

Ja, het gebruik van het gebouw is integraal onderdeel van onze aanpak. Indien het voor de toekomstbestendigheid van het gebouw noodzakelijk of kansrijk is om de functie aan te passen, wordt dit meegenomen in de vergelijking van varianten.

Voor alle offertes van uitvoerende partijen of aanvullende diensten bieden wij de mogelijkheid om jouw vaste partijen aan te vragen. Indien je zelf geen eigen voorkeur hebt, of niet tevreden bent met je huidige partners, zullen wij een voorstel doen voor partijen waar wij bekend mee zijn en die goed bij jouw organisatie passen.

Wij komen niet graag voor verrassingen te staan, we verwachten jij ook niet. Daarom zorgen we ervoor dat alle bijkomende kosten voor bijvoorbeeld extern advies, verzekering, inspecties en de gehele uitvoering vanaf het begin worden meegenomen in budgetten en takenlijsten. Hiervoor werken we met speciale checklisten, specifiek per maatregel.